Coaching
Eerstvolgende training:
Coaching door Towson
Verandering is een belangrijk thema voor bedrijven en medewerkers. Verandering is er altijd en speelt een grote rol bij transformaties en reorganisaties. Veel van dit soort veranderingen hebben betrekking op het gedrag van mensen. Ze vergen van medewerkers een flinke dosis aanpassingsvermogen. Onze gecertificeerde coaches zetten medewerkers aan om zelf oplossingen te formuleren en eigenaarschap te nemen over hun verandering. Dat doen ze met behulp van beproefde coachingtechnieken en bovenal met een persoonlijke aanpak.
Zo zetten wij onze coaches in
1. TEAMCOACHING
Hier hebben we aandacht voor de leden van het team en de teamdynamiek. Het succes van het team begint bij de mensen die het team vormen, daarom hebben we bij teamcoaching, naast de vraag “Wat gaan we als team doen om effectiever te worden?”, veel aandacht voor persoonlijk leiderschap en eigenaarschap. De teamleden leren hoe ze effectief kunnen bijdragen vanuit hun rol en hoe ze vervolgens samen het meest effectief worden in het behalen van de teamdoelen.
2. Transformatiecoaching
De coaches zullen hier veel aandacht besteden aan hoe teams effectief samen kunnen werken om doelen te halen. Ook hier is de aandacht voor persoonlijk leiderschap belangrijk. Deze concentreert zich voor de transformatiecoaches vaak op de rollen van de RTE, de Product Manager, de architecten rollen en de Epic owners. Onze transformatiecoaches zijn de spil in het organiseren van effectieve coaching en zorgen er ook voor dat de coaching die ze verzorgen is afgestemd met de teamcoaches en de organisatiecoaches. Lees hier meer over transformatie.
3. Organisatiecoaching
Binnen het palet van organisatiecoaching zijn twee belangrijke zaken die eruit springen; als eerste het coachen van de leiders van de organisatie om de transformatie van manager naar leider te maken. Anders gezegd: zorgen dat de huidige managers ruimte gaan bieden aan medewerkers in een organisatie om eigenaarschap te nemen. Het tweede aspect is het verbeteren van de flow van doelen tot opgeleverde oplossingen binnen een organisatie. Daarnaast zijn de personal coaches van Towson beschikbaar voor individuele coachingtrajecten met werknemers op alle niveaus binnen een organisatie.
Praktijkvragen
Management Coaching
- Graag wil ik klankborden over beslissingen die ik neem
- Onderwerpen die voor hoger management relevant zijn: leiderschap, missie, visie, strategie
- Hoe behoud ik controle over een omgeving met zelfsturing of zelforganisatie?
- Hoe haal ik het meeste uit mijn medewerkers?
- Hoe ga ik effectief om met conflictsituaties?
- Hoe kan ik de communicatie met mijn medewerkers verbeteren?
Product Owners
- Hoe vul ik mijn nieuwe rol effectief in?
- Hoe haal ik het maximale uit mijn team(s)?
- Hoe kan ik daadkrachtiger overkomen?
- Hoe ga ik om met weerstand?
- Hoe houd ik mijn omgeving betrokken?
- Hoe kan ik effectiever met mijn tijd omgaan?
Scrum Masters
- Hoe motiveer/enthousiasmeer ik mijn collega’s?
- Hoe kan ik zorgen dat collega’s hun eigen verantwoordelijkheden nemen?
- Ik wil de samenwerking van het team versterken
- Hoe ga ik om met collega’s die niet willen samenwerken?
Teamleden
- Hoe krijg ik mijn motivatie terug?
- Ik wil mijn grenzen beter bewaken/ graag meer balans
- Ik wil mijzelf beter leren kennen
- Wat wil ik nu echt in mijn werk/ voor werk?
- Ik wil een volgende stap zetten, hoe doe ik dat?
- Wat zijn mijn sterke punten en vaardigheden, drijfveren en ambities?
Miniworkshops
Transformatie
Om de transformaties die wij begeleiden in goede banen te leiden hebben wij een transformatiemodel ontwikkeld dat uit twee delen bestaat.
Het eerste deel bestaat uit een model waarin de dynamiek van de verandering beschreven staat waarbij er aandacht is voor de fase waar de verandering zich bevindt:
- Manage today
- Manage tomorrow
- Manage goals
Doordat wij als Towson een ritme (een “hartslag”) in de organisatie introduceren stellen wij organisaties in staat om op basis van deze hartslag de horizons “Today, Tomorrow en Transformatie” met elkaar te verbinden. De hartslag en de verbinding van de horizons vormen de basis om te prioriteren wat er op strategisch, tactisch en operationeel niveau nodig is om vervolgstappen te zetten naar de transformatiedoelen.
Het tweede deel van het transformatiemodel beschrijft wat de onderdelen zijn waarop organisaties focus moeten houden om de groei evenwichtig te laten verlopen. Denk hierbij aan focus op proces, governance, kennis, teamgroei en flow in de organisatie.
De hartslag, het verbinden van de horizons en de aandachtsgebieden vormen vervolgens de input voor een Obeya wall waarop we de status van de transformatie kunnen zien en samen met organisaties de korte en lange termijn met betrekking tot de transformatie kunnen plannen.
Interesse in coaching door Towson?
Vul ondersraand formulier in en we nemen contact met je op.