Skip to main content

Agile termen en definities

Snel een Agile term of Agile definitie opzoeken? Wil je alles weten over Scrum en Agile werken? Vraag dan gratis de Scrum Guide aan waarin het Scrum en Agile werken volledig is beschreven.

Wil je even snel de betekenis van een Agile term opzoeken? Bekijk ons Agile abc; een alfabetische lijst met Agile termen en definities.

Wil je alles weten over Scrum en Agile werken? Vraag dan de gratis Scrum Guide aan. Een compact document van slechts 14 pagina’s, waarin het Scrum en Agile werken volledig is beschreven.

Agile abc

Term

Definitie

Acceptatiecriteria Acceptatiecriteria zijn voorwaarden waaraan producten moeten voldoen om door een klant of belanghebbende te worden geaccepteerd. De Product Owner beschrijft deze in de user stories.
Acceptatietest Een acceptatietest zorgt ervoor dat aangetoond wordt dat een opgeleverd product correct werkt en voldoet aan de acceptatiecriteria.
Agile manifesto Het Agile Manifesto is een document dat de 12 Agile-principes samenvat die de basis zijn voor het Agile framework.
Agile marketing Een marketingtechniek die Agilepraktijken en -waarden toepast, waarbij teams in sprints werken om hoogwaardige projecten in korte tijd af te ronden.
Agile mindset De basishouding die een Agile- of Scrum-team zou moeten hebben, geïnspireerd door de Agile waarden en principes zoals respect en samenwerking.
Agile Principe Een leidende praktijk die teams helpt Agile te begrijpen en toe te passen. Er zijn 12 Agile principes die draaien om klanttevredenheid en flexibiliteit.
Agile release-trein/ART Een combinatie van meerdere Agile-realisatieteams die worden gebruikt om grote veranderingen aan te pakken, vaak binnen het Scaled Agile Framework.
Agile softwareontwikkeling Een projectmanagementtechniek waarmee ontwikkelaars in slechts enkele weken een werkend softwaremodel kunnen maken door middel van iteraties of sprints.
Agile transformatie Het proces waarbij een organisatie de Agile-mindset en waarden leert omarmen, waardoor innovatie en flexibiliteit worden bevorderd.
Backlog Een lijst met nieuwe productfuncties, updates, bugfixes, enz. die de gebruiker nodig heeft. De Product Owner bepaalt welke items worden opgepakt in een iteratie.
Backlog refinement Een Scrum-meeting waarbij het team de backlog organiseert om ervoor te zorgen dat deze klaar is voor de volgende sprint of iteratie.
Bottlenecks Zaken die het realisatieproces kunnen vertragen, zoals te veel taken in één fase van het ontwikkelproces.
Burndown-chart Een grafiek die Agile teams helpt bij het volgen van de hoeveelheid werk die nog in de sprint of increment zit en de resterende tijd om het werk te voltooien.
Burnup-chart Een grafiek die teams helpt te visualiseren hoeveel werk het team heeft voltooid en hoeveel werk er nog te doen is in het project.
Continue integratie (CI) Een Agile-praktijk waarbij ontwikkelaars voortdurend hun code aan het hoofdsysteem toevoegen, na geautomatiseerde tests.
Dagelijkse Standup meeting Een dagelijkse bijeenkomst van 15 minuten waarin het Scrum-team hun werkzaamheden bespreekt en obstakels identificeert.
DSDM Een bedrijfsgericht Agile-framework dat zich richt op het gehele project en ervoor zorgt dat het werk aansluit bij de bedrijfsstrategie.
Epics Een groot idee of functie die wordt opgesplitst in kleinere requirements (features en user stories) voordat het team ermee aan de slag gaat.
Gantt-chart Een horizontaal staafdiagram dat de volgorde van taken binnen de projecttijdlijn visualiseert, met start- en einddatums.
Impediment Een obstakel dat de productiviteit van een Agile-team vermindert of verhindert dat een project wordt voltooid.
Iteratie Een periode waarin een Agile team werkende producten ontwikkelt, doorgaans 2-4 weken lang.
Kanban Een methode waarbij teams werken aan prioritaire taken zonder vaste iteraties, met het doel een constante stroom van werk te handhaven.
Kanbanbord Een visueel bord opgesplitst in kolommen (bijv. ‘To Do’, ‘In Progress’, ‘Done’) dat de status van taken in een Kanban-proces weergeeft.
Lean Een reeks principes en praktijken die het ontwikkelingsproces optimaliseren, geïnspireerd door de Lean manufacturing-aanpak van Toyota.
Product backlog Een lijst met nieuwe functies, updates, bugfixes, enz. die de gebruiker nodig heeft, beheerd door de Product Owner in Scrum.
Product Manager Een persoon die het Agile team begeleidt bij het ontwikkelproces, problemen oplost en samenwerkt met andere afdelingen zoals verkoop en marketing.
Product Owner Verantwoordelijk voor het creëren van waarde met de teams door te zorgen dat ze werken aan producten en features waar gebruikers op wachten.
Refactoring Een praktijk waarbij Agile teams overtollige code verwijderen en onnodige functies bewerken om de code eenvoudiger en begrijpelijker te maken.
Releaseplan Een plan dat de functies toont die in de volgende release moeten worden opgenomen, samen met een geschatte releasedatum.
Scaled Agile Framework Een Agile-methodologie voor het implementeren van Lean en Agile-praktijken op grote schaal binnen een organisatie.
Scrum Een Agile-methodiek waarbij teams in korte iteraties (sprints) werken om producten aan klanten te leveren en feedback te ontvangen.
Scrumban Een hybride Agile-methodiek die elementen van zowel Scrum als Kanban combineert.
Scrumbord Een bord dat de taken weergeeft die in een sprint moeten worden voltooid, zonder limieten op het aantal taken per kolom.
Scrum Master Zorgt ervoor dat teams ongestoord kunnen werken door belemmeringen weg te nemen en de product backlog up-to-date te houden.
Scrum ceremonies Essentiële bijeenkomsten binnen Scrum die het “Plan, Do, Check, Act” principe ondersteunen, zoals planning, standup, review en retrospectieve.
Scrum of Scrums Een speciale Scrum-meeting voor grote teams waarbij kleinere teams één lid aanwijzen als “ambassadeur” om teamoverstijgende blokkades te bespreken.
Scrum-team Een multifunctioneel team van 5-10 personen met verschillende vaardigheden die samenwerken onder het Scrum-framework.
Sprints Een term voor een iteratie binnen Scrum, met een uniforme lengte van 2-4 weken.
Sprintbacklog Een lijst met functies, bugfixes, en taken waaraan het Scrum-team moet werken tijdens de sprint.
Sprintdoel Het gewenste resultaat dat een Scrum-team tijdens de sprint wil bereiken, meestal een werkend product of proces.
Sprintplanning Een Scrum-meeting waarin het team beslist welk werk het moet doen tijdens de sprint door items uit de backlog op te pakken en op te splitsen in taken.
Sprint retrospectief Een Scrum-meeting waarin het team aan het einde van de sprint haar prestaties analyseert en verbeterpunten identificeert.
Sprint review Een Scrum-bijeenkomst waarin het team een werkend softwaremodel demonstreert aan stakeholders en feedback ontvangt voor de volgende sprint.
Stakeholder Iedereen buiten het Agile-team die verbonden is met het project, zoals investeerders of klanten.
Story points De maatstaf voor de inspanning die een team nodig heeft om projecttaken uit te voeren, gebaseerd op relatieve omvang en complexiteit.
Taakbord Een generieke term voor een bord dat de status van taken weergeeft, zoals een Kanban- of Scrumbord.
User story Een korte beschrijving van een specifiek productkenmerk of functie die nuttig is voor de klant, vaak in de vorm “Als [gebruiker] wil ik [doel] zodat [resultaat].”
Velocity De maateenheid die bepaalt hoeveel werk een team aankan tijdens een iteratie, gemeten door het gemiddelde aantal voltooide taken of user stories per sprint.
Workitem Een term die verwijst naar verschillende soorten werk binnen een project, zoals user stories, taken, bugfixes, epics en features.
XP (Extreme programmering) Een softwareontwikkelingsmethode waarbij teams in 1-2 weken een werkende software opleveren door alle conventionele Scrum-praktijken te intensiveren.
Meer lezen over teamlid Marjorie

Kom met ons in gesprek

Heb je vragen of mocht je wat extra onderwerpen willen zien bij het Agile ABC? Neem dan contact met ons op! Dit kan op nummer 085 877 0180 of vul het contactformulier in.